Menjelang 9 bulan kehamilan, kebanyakan ibu pasti berasa cemas menunggu saat-saat untuk melahirkan permata tersayang khususnya yang pertama kali merasai pengalaman bakal melahirkan. Dalam pada masa rasa cemas tu, pasti ada sedikit rasa tak sabar untuk menatap wajah anak yang selama ini dikandung bukan? Tapi para ibu di luar sana harus ingat, bila tiba masanya bersalin tu pastikan segala barang kelengkapan untuk bersalin lengkap dan anda tahu tip proses melahirkan yang betul supaya proses tersebut dapat berjalan dengan lancar.

IKLAN

Rupa-rupanya, ada tip yang boleh membantu para ibu di luar sana untuk memudahkan proses bersalin tanpa sebarang koyakan. Jangan tak percaya, sebenarnya ada ramai wanita di luar sana yang berjaya menjalani proses bersalin tanpa koyakan dan jahitan! Anda hanya perlu tahu teknik meneran dengan cara yang betul da ini tipnya.

1. JALAN- JALAN SATU MALL

Patut lah selama ni pergi mall, selalu ternampak ibu yang tengah sarat mengandung masih lagi larat untuk pusing satu mall window shopping. Kadang-kadang terfikir juga, baik mereka duduk rumah saja rehatkan diri. Rupa-rupanya untuk memudahkan proses bersalin nanti. Tip ini sangat berkesan diamalkan tapi berhenti kalau rasa sakit ya. Tak pasal-pasal nanti terberanak pula dalam mall.

 

2. AIR SELUSUH

Air selusuh sangat sinonim dengan wanita hamil dan sudah hampir dalam proses kehamilan. Air ini dikatakan digunakan untuk melancarkan dan memudahkan proses kelahiran. Ada baiknya air selusuh ini disediakan oleh suami sendiri. Senang saja caranya, sediakan air masak atau air zam zam dan ikut langkah di bawah.

a) Baca Surah Al-Fatihah (1X)

Cara buat air selusuh

b) Bacakan Surah Al-Hasyr ayat 21-24cara buat air selusuh

c) Bacakan selawat Syifa’

tcara buat air selusuh

d) Bacakan doa Selusuh

cara buat air selusuh

Terjemahannya:

” Ya Allah, dengan hak Maryam, juga hak hamba yang diturunkan kepadanya Surah Maryam, ringankanlah daripadanya (NAMA ISTERI) penderitaan bersalin, dengan rahmatmu wahai Tuhan yang amat mengasihani dari segala-galanya.”
e) Bacakan doa pemudahdoa2-selusuh

Terjemahannya:

“Ya Allah, permudahkanlah dan jangan Kau sukarkan kerana Engkaulah yang Maha Memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagiMu. Ya Allah, sempurnakanlah dengan kebaikan, dengan rahmatMu, Ya Arhamar Rahimin.

Kemudian, simpan air selusuh ini di tempat yang elok dan minum semasa masuk dalam labor room.

 

3. PASTIKAN MAKAN

Jangan sesekali biarkan perut anda kosong dan pastikan makan sebelum ke bilik bersalin untuk mendapatkan tenaga. Kalau tak ada tenaga macam mana nak meneran untuk keluarkan baby dalam kandungan. Nak meneran pun kena ada tenaga yang kuat. Cukuplah dengan makan roti atau telur rebus.

4. SENAMAN KAGEL

Senaman ini sesuai dilakukan ketika kandungan telah memasuki usia 7 bulan dan ke atas bagi tujuan untuk menguatkan otot pelvik. Senaman ini juga sangat ringas dan mudah dilakukan di mana-mana sahaja.

Caranya senang saja

a) Kemutkan otot pelvis seperti anda mahu menahan air kencing

b) Tahan selama 2 – 3 saat

c) Lepas tu, anda lepaskan perlahan – lahan dan rehat

d) Buat 25 kali setiap satu sesi. Anda boleh buat 3x sehari

e) Jangan kecutkan otot perut atau punggung semasa senaman. Ia tidak diperlukan semasa senaman kegel ini dan boleh mengelirukan anda tentang otot sebenar yang anda kecutkan.

 

5. MENERAN DENGAN BETUL KETIKA BERSALIN

Ketika merasakan kontraksi awal bersalin, nafas dalam-dalam melalui hidung dan keluarkan perlahan-lahan melalui mulut.

Tiba masa betul – betul nak teran, tarik nafas dalam – dalam ikut mulut dan lepaskan sekali nafas secara perlahan – lahan mengikut mulut juga. Ini bagi mengelakkan kepala bayi masuk kembali.

Paling PENTING, jangan sesekali angkat punggung anda bagi mengelakkan koyakan ketika bersalin. Bila dah sakit nak bersalin ni mesti kita akan lupa dengan petua ni. Tugas anda untuk mengingatkan suami anda tentang petua ni ketika meneran dan pada masa yang sama suami perlu bantu isteri.