Dua dekad lamanya Bawal Exclusive telah berada di pasaran dan bersaing bersama jenama tudung yang lain. Jenama ini telah membuktikan ia kekal relevan di persada fesyen wanita berhijab walaupun kebanjiran pelbagai jenis rekaan tudung membanjiri pasaran. Ternyata, tudung bawal masih diminati dan tampil dengan pelbagai rekaan yang menarik. Di tambah pula dengan perincian yang bergemerlapan daripada kilauan kristal Swarovski.
Pengasanya, Haliza Maysuri kini boleh menarik nafas lega kerana fesyen tudung bawal masih menjadi pilihan para pengguna. Menurut Haliza, hanya perubahan dalam rekaan dan pilihan fabrik sahaja telah memberi nafas baru agar tudung bawal terus diterima oleh si penggemarnya.
“Alhamdulillah Bawal Exclusive mencatatkan peningkatan 30 peratus penjualan seiap tahun dan berjaya menembusi beberapa negara luar kerana rekaannya yang unik,” ujarnya ketika di temui di Majlis Sambutan Ulang Tahun Bawal Exclusive ke 20 di The St Regis baru-baru ini.
20 tahun bukanlah jangka masa yang singkat untuk membina jenama sehingga dikenali ramai kerana sepanjang tempoh tersebut, Haliza terpaksa menempuh pelbagai cabaran dan dugaan untuk mengekalkan serta mengembangkan perniagaannya.
“Angka juga bukanlah kayu pengukut kepada kematangan Bawal Exclusive dalam dunia fesyen. Saya masih dalam proses belajar mengenai selok-belok perniagaan dan kejayaan hari ini adalah berkat usaha semua pihak dan suami, Rosli Awang yang tidak jemu-jemu memberi dorongan dan idea untuk menambah baik perniagaan ini.
Bayangkan, satu ketika dulu tudung bawal pernah mengalami kejatuhan kira-kira 18 tahun lalu. Ketika itu, saya sedang hamil anak pertama. Dugaan demi dugaan menimpa sehinggakan hendak membeli manggis kerana mengidam juga tidak mampu untuk dibeli. Kehidupan ketika itu sememangnya sukar dan saya bersyukur suami muncul dengan idea yang bernas untuk menaikkan kembali kegemilangan pemakaian tudung bawal.
Dengan hanya berbekalkan empat paket kristal Swarovski, saya mula mengeluarkan tudung bawal dengan menggunakan kristal Swarovski. Alhamdulillah rekaan dan pilihan fabrik berjaya memberi nafas baharu agar tudung bawal berjaya memenuhi citarasa pengguna.
Permintaan yang semakin meningkat dari tahun ke tahun telah meyakinkan kami untuk terus fokus dalam penghasilan bawal dengan keunikan kristal Swarovski. Malah, kerjasama yang erat sejak 18 tahun lalu bersama jenama Swarovski telah memastikan jenama Bawal Exclusive semakin dikenali sehingga ke pasaran luar negara.
Pada majlis yang sama, Bawal Exclusive turut mempamerkan tudung termahal pernah dihasilkan bernilai RM33,000. Diilhamkan daripada bunga Dandelion yang tumbuh mekar pada musim bunga, tudung bawal rekaan pasukan pereka Swarovski Wattens berjaya menghasilkan sebuah rekaan tudung bawal yang eksklusif.
Tambah Haliza lagi, ‘tudung termahal’ ini telah dibeli oleh seorang usahawan dari negeri Cik Siti Wan Kembang yang merupakan peminat setia Bawal Exclusive. Tentu ramai yang tidak sabar untuk melihat sendiri Tudung Termahal pernah dihasilkan oleh Bawal Exclusive ini kan!