“Kalau Baju Seharian Mahu Nampak Elok, Pakaian Sembahyang Juga Perlu Cantik” Datin Linda

Perkembangan industri fesyen Muslimah yang melimpah dan telah menyuntik keghairahan pereka fesyen memasyhurkan karya patuh syariah. Interpretasi lakaran kanvas yang dizahirkan oleh Pengasas dan Pengarah Urusan Blancheur, Datin Haslinda Abdul Rahim, menggambarkan inspirasi dan cita rasa dalam kelasnya yang tersendiri.

“Memang saya akui perkembangan fesyen Muslimah kini semakin meriah dan terdapat pelbagai pilihan jenama. Secara jujurnya saya mula melibatkan diri dalam industri fesyen Muslimah pada tahun 2015. Jenama Blancheur hadir untuk mengetengahkan modest wear yang premium.

Namun, apabila banyak permintaan yang mahu memiliki mutu dan kualiti yang sama tetapi dengan harga yang mampu milik, jadi saya melahirkan jenama Arjana pula pada tahun 2017. Arjana ini menyasarkan pasaran tempatan dengan harga mampu milik dan saya masih menetapkan kualiti yang sama seperti kualiti premium. Jadi selepas itu semua orang boleh memiliki telekung solat hasil rekaan kami yang mementingkan rekaan dan keselesaan pada muka. Kami adalah pereka pertama yang membuat telekung muka yang tidak berkedut-kedut.

Kita nak berfesyen boleh tidak boleh keterlaluan sangat lebih-lebih lagi pakaian dibawa solat. Mula-mula idea saya nak buat modest wear ini adalah untuk kenalkan industri hijab kita ke luar. Pakaian solat pula lahir apabila saya terfikir apabila menyarung pakaian seharian kita mahu nampak elok, oleh itu pakaian sembahyang juga mahu kelihatan cantik dan kemas. Ini yang menyebabkan kami mementingkan pakaian solat juga,” bicara Datin Linda lembut.

Di awal kelahiran Blancheur menyasarkan untuk pasaran luar negara. Tahun pertama penubuhan telah menyertai beberapa pertunjukan fesyen di peringkat antara bangsa. Di antara pertunjukan fesyen yang telah disertai adalah Nanjing Fashion Week 2015, Mercedes Benz Malaysia Fashion Week 2015 Global Launch di Paris, Islamic Fashion and Design Council’s (IFDC) Modest Fashion Showcase di Dubai 2015 (seiring dengan jenama antarabangsa seperti DVF dan Armani), Mercedes Benz Stylo Asia Malaysia Fashion Week Gala 2015 dan Malaysia Fashion Week 2015 (ketika ini Blancheur memenangi anugerah International Exhibition Award).

“Ramai juga yang bertanya apa faedah menyertai pertunjukan fesyen di luar negara. Sebenarnya di awal penubuhan Blancheur memang sasaran kami adalah untuk pasaran luar negara. Jadi apabila kami menyertai pertunjukan fesyen di negara luar telah membuka mata orang luar untuk melihat hasil kreativiti kami. Melalui pertunjukan fesyen di sana juga kami telah mendapat tempahan seperti di Shanghai, Singapura dan London. Jika jenama lain memulakan langkah perniagaan di pasaran tempatan, kami pula bermula di luar negara. Itu yang membuatkan kami berbeza,” tutur Datin Linda.

 

Share
Published by
Hamizatul Maizan